

At gennemarbejde sin bolig kan på en gang være en spændende og udfordrende opgave. For det giver jer mulighed for, at skabe netop det hjem I går og drømmer om, men kan samtidig også være en tidskrævende og dyr affære, hvis man ikke har en god plan for, hvordan man skal gribe opgaven an.
Så hvad skal du egentlig holde øje med, når du skal til at kigge på byggeplaner og gulvbrædder? Her får du et par gode råd til at komme igang.
En god plan er en god begyndelse
Planlægning kan være afgørende, når man står overfor en boligrenovation. Først og fremmest skal du overveje, hvad målet er med renoveringen. Skal du lave mindre reparationer, eller er det hele boligen, der skal have en tur?
Når du ved, hvad dit mål er, kan du begynde at lave en liste over de ting, der skal gøres. Det kan også være en god idé at lave en tidsplan og budget for projektet, så du nogenlunde ved, hvornår du kan forvente at være færdig, og hvor meget det kommer til at koste dig.
Få opbevaret jeres ting forsvarligt
Det er svært at komme uden om, at man har brug for god plads, når der skal renoveres. Så selvom det kan virke som både en træls udgift og opgave – så kan det godt betale sig, at få jeres ting opbevaret tørt og sikkert, men I hamrer løs på væggene.
Der findes mange forskellige steder I kan leje jer ind på ekstra kvadratmeter. Hos https://www.boxit.dk/ plejer det eksempelvis at være nemt at komme til, de fleste steder i landet.
Spar penge ved at smøre ærmerne op
En af de største omkostninger ved at renovere boligen er selve arbejdskraften. Så hvis du vil spare penge på renoveringen, kan du overveje at gøre noget af arbejdet selv.
Der er mange mindre opgaver, som du selv kan tage dig af, såsom at male eller rive gamle ting ned. Hvis du har mod på det, kan du også prøve kræfter med lidt større opgaver, såsom at installere nye køkkenskabe eller måske bygge den der skillevæg, der skal op inde i stuen. Husk dog altid at være realistisk omkring, hvad du kan klare, og hvad du reelt set godt selv må bygge. Ting som elektricitet og vvs-arbejde skal man ofte hyre en professionel til at ordne for sig.