

Tendensen i arbejdsmarkedet er, at vores kontorer bliver mere åbent, hvilket har en masse forskellige fordele, men der er også nogle udfordringer forbundet med denne åbne kontorløsning, som mange af virksomhederne bliver nødt til at deale med. Det kan godt være, at det ikke er nogle udfordringer, som man tænker over i hverdagen, men en af de større problemer er klart støjniveauet. I et åbent kontormiljø, vil der uden tvivl være mere støj, da mange mennesker sidder på lidt plads. Dette bliver forhøjet, hvis man sidder på et kontor, hvor mange snakker i telefon. Udover at støjniveauet kan være højt, så kan der også være en anden udfordring, nemlig manglende privatliv.
Skal man have privatliv på arbejdspladsen?
Når der bliver nævnt privatliv i dette skriv, så menes der ikke den slags privatliv, som vi gerne vil have derhjemme, men derimod en form for privatliv omkring ens arbejde. Fordelene ved det åbne kontorfællesskab skal selvfølgelig opveje de få ulemper, der er, men det er vigtigt, at snakke om de udfordringer som et åbent kontorfællesskab kan skabe for nogle mennesker. Det med at kunne skærme sig af fra andre og kun koncentrere sig om sit arbejde, kan være utrolig vigtigt for nogle. Det er ofte dem, som har svært ved at koncentrere sig med mange mennesker omkring dem. Ved at kunne skærme af, kan de holde fokus på deres arbejde.
Hvordan skærmer man af på en arbejdsplads?
Hvis man arbejder i et åbent kontorfællesskab, så kan det være svært at skærme af, da der ofte ikke er nogle vægge. Der findes heldigvis et produkt på markedet, som kan afhjælpe lige præcis dette problem, og det hedder bordskærme. Bordskærme er små skærme, som man kan sætte fast på sit skrivebord. På den måde kan man faktisk afskærme fra tre forskellige retninger og dermed skabe et mere stille arbejdsrum.